maanantai 12. toukokuuta 2014

Patti ja sen laatu




Yksityisellä puolella siis ja pitäis olla nopeaa..No piti mennnä noin viikko, että saan tulokset. Sieltäpäin sitten soitetaan. Sain hoitajan numeron myös, josta voin tiedustella asiaa, mutta hoitajathan eivät saa sanoa diagnooseja asiakkaille. Viikon päästä hoitaja soitti, mutten ollut langanpäässä. En saanut hoitajaa kiinni  sitten kolmeen päivään.  Huolestuin. Sitten hoitaja soitti minulle -Espanjasta lomalta. Huolestuin vielä enemmän. Eihän kukaan soita ulkomailta sinulle tällaisissa asioissa, elleivät ne ole tosi kiireellisiä. Hoitajalla oli kuitenkin vain sellaista asiaa, että lääkäri soittaa sitten seuraavana tiistaina, jos patologin tulokset on valmiit. Yleensä, jos sinulle soitetaan eikä siis laiteta tietoja kirjeellä, voi varautua pahimpaan. Sen verran olen terveydenhuollossa toiminut itsekin
Sitten tuli se tiistai, mitä olin odottanut sydän kylmänä (miksi kaikki tärkeä tapahtuu aina tiistaina?). Lääkäri soitti tosi myöhään, kello taisi käydä jo kuutta. Tuskallinen päivä. Rauhallinen, mukava naislääkäri. Kysyi, olenko yksin ja voinko istuutua. Olin ollut koko päivän suunnilleen yksin naulattuna puhelimeen kiinni. Laitoin makuuhuoneen oven kiinni ja istuin alas ja minulla oli myös kynää ja paperia, sen olin oppinut töissä, että aina pitää olla kynä ja paperi valmiina. Mukava naislääkäri sanoi:”SE on-(-tauko) –pahanlaatuinen”. Tiesin sen jo ennalta, romahdus oli jo käyty läpi, en edes itkenyt eikä heikottanut ehkä huimasi vähän. Lääkäri jatkoi:”Se on papillaarinen intraduktaalinen karsinooma. Papillaarinen on hyväennusteinen ja kyllä tästä selvitään”. Yritin kysyä, onko sillä mitään luokitusta, kun yleensä solutyypit luokitellaan I-III tms. Ei alkanut sanomaan. Tiedän, että lääkärit sanovat vain kaikki positiiviset asiat ja varsinkin jos ilmoittavat asian puhelimessa.
Soitin vielä monta kertaa hoitajalle tuosta työasiasta, minunhan piti mennä töihin kesäkuun alusta paikkaan, johon olin jo tutustunut, mutta missä en ollut koskaan ollut aiemmin töissä. Ja olin vihdoin saanut Oulusta töitä!!  Halusin myös mustaa valkealla tuosta patologin lausunnosta. Olen ollut syöpäyhdistyksen patologian labrassa kesätöissä, että jotain tiesin asioista ja luokituksista. Ehkä minun ei olisi kannattanut pyytää sitä paperia. Kun sain sen, soluluokitus oli V– eli pahin mahdollinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti